Χρήση λαδιών στη ζωγραφική και καθαρισμός πινέλων


Έχω δει πολλές αναζητήσεις στο διαδίκτυο, σχετικά με τη χρήση λαδιών στη ζωγραφική, να παραπέμπουν στο ιστολόγιό μου. Σκέφτηκα να γράψω δυο πράγματα για να διευκολύνω όσους έχουν πρώτη επαφή με το αντικείμενο. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν.

Χρήση λαδιών:
Παίρνουμε είτε ένα ξύλο μελαμίνης που θα το χρησιμοποιήσουμε ως παλέτα για να βάζουμε πάνω τα χρώματα, είτε αγοράζουμε μια παλέτα από κατάστημα με είδη ζωγραφικής. (Διάφορες ερωτήσεις μπορούμε να κάνουμε και στο κατάστημα που προμηθευόμαστε τα υλικά). Πάνω στην παλέτα μας λοιπόν, σε ξεχωριστά σημεία, βάζουμε μικρή ποσότητα από τα χρώματα που θέλουμε να δουλέψουμε. Αν χρειαστούμε περισσότερο χρώμα, συμπληρώνουμε μετά, δε χρειάζεται να σπαταλάμε πολύ χρώμα και να ξεραίνεται. Έχουμε πάρει εν τω μεταξύ, ένα μπουκάλι καθαρό νέφτι (τερεβινθέλαιο) και όχι white spirit (που έχει βάση το πετρέλαιο), και σε δυο γυάλινα βαζάκια που μπορούν να κλείσουν αεροστεγώς (για να μην εξατμίζεται) βάζουμε το νέφτι. Το ένα το χρησιμοποιούμε για το χρώμα και το άλλο για καθαρισμό πινέλων.

Για να μένουν τα χρώματα πιο ζωντανά όταν στεγνώσουν, χρησιμοποιούμε ένα μείγμα με Λινέλαιο και νέφτι. (3 μέρη νέφτι + ένα μέρος λινέλαιου) σε ένα ξεχωριστό βαζάκι. Πριν ξεκινήσουμε να ζωγραφίζουμε, βουτάμε το πινέλο μας στο μείγμα, έπειτα στο χρώμα και βουρ στον καμβά.  

Όταν θέλουμε να αλλάξουμε χρώμα χρησιμοποιώντας το ίδιο πινέλο, το καθαρίζουμε πρώτα όσο καλά μπορούμε με χαρτί κουζίνας, να φύγει το πολύ χρώμα, και έπειτα βουτάμε στο νέφτι και επαναλαμβάνουμε αρκετές φορές ώστε να φύγει όλο το χρώμα. Αφού καθαρίσει, μπορούμε να αλλάξουμε χρώμα.

Όταν τελειώσουμε, τα χρώματα που περίσσεψαν στην παλέτα τα αφήνουμε όπως είναι και τα χρησιμοποιούμε ξανά την επόμενη μέρα με λίγο νέφτι ή λινέλαιο. Ευτυχώς, αργούν να στεγνώσουν.

Τα χρώματα πάνω στον καμβά μπορεί να κάνουν να στεγνώσουν από 3 μέρες με μια βδομάδα (αναλόγως πόσο πηχτό είναι το χρώμα που έχουμε χρησιμοποιήσει). Αν δεν χρησιμοποιήσουμε καθόλου νέφτι (το έχω κάνει), θα κάνει να στεγνώσει κάπου 4 – 6 μήνες, αλλά αυτό δεν μας απασχολεί γιατί το κρεμάμε και τον αφήνουμε να δράσει με το χρόνο. Το σπάσιμο που κάνει το λάδι πάνω στον καμβά, το θεωρώ μέρος του έργου και το αφήνω να εξελίσσεται και να ωριμάζει με το χρόνο.  Προσέχουμε πάντα πώς πιάνουμε τον καμβά (μην καταστρέψουμε μόνοι μας το έργο μας…)

Τα χρώματα που θα περισσέψουν και δεν ξέρουμε τι να τα κάνουμε, μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε σε άλλες επιφάνειες ή σε άλλο καμβά με πινέλα ή σπάτουλες  για την δημιουργία μελλοντικών αφηρημένων έργων. Χώρια που είναι ωραίος πειραματισμός και δε νοιάζεσαι για λάθη έχοντας απόλυτη ελευθερία.

Καθαρισμός πινέλων:
Τα πινέλα καθαρίζονται με καθαρό νέφτι. Αφού έχουμε βγάλει το πολύ το χρώμα σκουπίζοντας το πινέλο σε χαρτί κουζίνας, βουτάμε στο βαζάκι με το νέφτι και επαναλαμβάνουμε αρκετές φορές, ώστε να μη μένει καθόλου χρώμα στο χαρτί. Αυτή είναι μια χρονοβόρα διαδικασία, αλλά απαραίτητη αν θέλουμε να σώσουμε τα πινέλα μας (που τα ζωγραφικά, είναι πολύ ακριβά. Από 2,5 ευρώ ως 15 ή 20 και πάνω). Μετά από αυτό, για να μη φθαρεί η τρίχα, καλό είναι να τα πλένουμε με πράσινο σαπούνι ή απορρυπαντικό ρούχων (για πλύσιμο στο χέρι ΟΜΟ ΤΙDE κλπ)

Μεγάλα πινέλα μπορούμε να πάρουμε από κάποιο χρωματοπωλείο που είναι πιο οικονομικά. Αυτά που θα χρησιμοποιούμε για φόντο κλπ. Επίσης, από κει μπορούμε να προμηθευτούμε το λινέλαιο και το νέφτι. .  

                Τις σπάτουλες τις καθαρίζουμε με ένα χαρτί ή ένα παλιό πανί. Ούτε νερό ούτε τίποτα. Το λάδι δε φεύγει με νερό. Τα ακρυλικά, με νερό και ξύνουμε με μια άλλη σπάτουλα να φύγει το ξεραμένο χρώμα. 

Και μια ερώτηση που έχω βρει τώρα τελευταία στις αναζητήσεις, είναι: Γιατί γυαλίζει ο πίνακας ζωγραφικής;
Προφανώς μιλάτε για ζωγραφική με λάδια. Υπάρχουν πολλοί λόγοι. Αν χρησιμοποιήσατε μπόλικο λινέλαιο (με νέφτι ή χωρίς), είναι ένας λόγος να γυαλίζει ο πίνακας. Επίσης, αν το έργο είναι πολύ φρέσκο. Αν χρησιμοποιήσετε για αραίωση με τα λάδια μόνο νέφτι, τότε το έργο θα βγει "ματ". Όσο περισσότερο λινέλαιο βάζετε, τόσο περισσότερο θα γυαλίζει, γι΄αυτό, με μέτρο.
Συνήθως, το έργο όταν στεγνώσει - και δεν το έχετε λουστράρει - χάνει την αρχική του γυαλάδα. Οπότε, προσοχή με τη χρήση λινέλαιου. 

                Αυτά τα λίγα και απλά ως αυτοδίδακτος ζωγράφος και από συμβουλές φίλων και άλλων ζωγράφων. Αν κάποιος θέλει να προσθέσει κάτι, να κάνει τις παρατηρήσεις του ή να ρωτήσει οτιδήποτε, είναι ευπρόσδεκτος εδώ. Καλή επιτυχία σε μελλοντικές δημιουργίες.





13 σχόλια:

Λερναία Ύδρα είπε...
ΛΑΔΙ ΔΕ ΕΧΩ ΔΟΥΛΕΨΕΙ ΠΟΤΕ ΦΙΛΕ,ΔΕ ΤΟ ΕΧΩ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙ...ΛΟΓΩ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΧΩΡΟΥ ΜΗΝ ΤΑ ΒΡΕΙ Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΦΑΕΙ...ΠΑΝΤΩΣ ΒΕΡΝΙΚΙ ΠΟΥ ΕΧΩ ΒΑΛΕΙ ΣΕ ΔΥΟ ΕΡΓΑ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΑ ΜΟΥΑΡΕΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΝΑΙΠΑΙΣΘΗΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΠΟΥ ΠΡΟΣΘΕΤΕΙ ,ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΤΙ ΔΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΤΟΝΟ ΣΤΟ ΧΡΩΜΑ.ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΜΩΣ ΜΕ ΜΕΤΡΟ ΜΗ ΒΓΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΙΛΟΥΣΤΡΑΣΙΟΝ ΚΑΙ ΓΥΑΛΙΖΕΙ ΟΤΑΝ ΤΟ ΒΛΕΠΕΙΣ ΑΠΟ ΓΩΝΙΑ...ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΤΟ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙΑ ΠΑΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΣΕ ΦΩΤΕΙΝΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ.ΤΑ ΕΡΓΑ ΣΟΥ ΤΑ ΚΑΝΕΙΣ ΚΑΔΡΑ;EXEIΣ ΚΑΜΙΑ ΙΔΕΑ ΓΙΑ ΦΤΗΝΗ ΚΑΔΡΟΠΟΙΗΗΣΗ;NA TO KANEIS ΜΟΝΟ ΣΟΥ ΔΗΛΑΔΗ...ΘΕΛΩ ΝΑ ΤΟ ΔΟΚΙΜΑΣΩ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΟΡΦΑΝΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΟΡΝΙΖΕΣ ΠΑΝΑΚΡΙΒΕΣ ,ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΜΑΤΑΙΕΣ...
Χρήστος Ζάχος είπε...
Ναι, με τα ακρυλικά είναι διαφορετικά. Αν χρησιμοποιούσα ακρυλικά ίσως να τα βερνίκωνα κι εγώ. Αλλά στο λάδι, δεν το τολμώ...
Όσο για κορνίζες, όχι. Αν θες τη γνώμη μου, λέω όχι, δε χρειάζεται κορνίζα. Χώρια που θα καλύψει και μέρος του έργου στις πλευρές.
Εγώ, είτε παίρνω καμβά και τον τελαρώνω μετά (σε κατάστημα λόγω έλλειψης υλικών), είτε παίρνω έτοιμους τελαρωμένους καμβάδες και απλά, με ένα καρφί, τα στηρίζω στο τοίχο.
Αν θέλεις όμως, μπορείς να ζωγραφίσεις περιφερειακά του καμβά κάποιο ωραίο σχέδιο που θα είναι μέρος του έργου και θα δίνει την αίσθηση "κορνίζας". Το έκανε σε κάποια έργα του ο Edward Munch για να μην αφήνει κενό τον καμβά.
Αν θέλεις όμως να πειραματιστείς με το ξύλο, ρώτα σε κάποιο ξυλουργείο και όχι σε κορνιζάδικο... θα σου πουν.
Margo είπε...
Καλησπέρα Χρήστο και καλώς σε βρίσκω.
θα ήθελα να σε ρωτήσω γιατί όχι white spirit. Όταν ζήτησα σε κατάστημα με τι να αραιώσω τα λάδια μου έδωσαν αυτό. Όμως δεν το χρησιμοποίησα αλλά προτίμησα λινέλαιο σε πολύ μικρή ποσότητα γιατί γυαλίζει. Θα δοκιμάσω όμως και το καθαρό νέφτι που προτείνεις.
Καλή σου νύχτα!
Χρήστος Ζάχος είπε...
Το White spirit, έχει ως βάση το πετρέλαιο και δεν ενδείκνυνται για μίξη με τα λάδια - κάποιοι ωστόσο το χρησιμοποιούν για καθαρισμό πινέλων και μόνο. Κάποιοι - μάλλον από άγνοια - το χρησιμοποιούν και για να αραιώνουν τα λάδια. Απλά, δεν είναι το κατάλληλο υλικό.
Το καθαρό νέφτι (τερεβινθέλαιο) είναι ένα κλασικό διαλυτικό ιδανικό για λάδια, μίξη, αραίωση και καθαρισμό πινέλων. Αυτό χρησιμοποιούσαν και όλοι οι παλιοί ζωγράφοι που δούλευαν αποκλειστικά με λάδια. Πολλοί το χρησιμοποιούν μαζί με το λινέλαιο. (ένα μέρος λαδιού, τρία νέφτι ή μισό μισό σε ένα γυάλινο βαζάκι για τη μίξη και την αραίωση). Το διαλυτικό που πουλάνε και στα είδη ζωγραφικής για τα λάδια, είναι αυτό. Νέφτι με λινέλαιο αλλά έρχεται πολύ πιο οικονομικά αν το φτιάξεις μόνος σου.
Κι όσον αφορά τον καθαρισμό πινέλων, καθαρό νέφτι να φύγει η λιπαρότητα και μετά πλύσιμο με σαπούνι ή απορρυπαντικό.
solomantzaros είπε...
Α) Παλέτα. Δεν συνιστάται το κόντρα πλακέ γιατί έχει απορροφητικότητα. Ή μελαμίνη, ή πλαστικό ή , ακόμα καλύτερα, ένα κομμάτι γυαλί.Απο το γυαλί φεύγουν πολύ εύκολα τα χρώματα ή με μια σπάτουλα ή με χαρτί κουζίνας.Για δε τα ακρυλικά το τζάμι είναι ιδανική λύση. Βρέχουμε λίγο τα ξερά χρώματα και με μια σπάτουλα ή ένα ξυράφι φεύγουν αμέσως.
Β)Πινέλα. Το white spirit έχει όντως βάση το πετρέλαιο και είναι καλό για λαδομπογιές των χρωματοπολείων που βάφεις τοίχους βάρκες κλπ. Έχουν κι αυτά τα χρώματα πετρέλαιο και ταιριάζει. Το νέφτι είναι απόσταγμα απο ρετσίνι πεύκου. Ως εκ τούτου πιο φυσικό διαλυτικό ελαιωδών ουσιών.
Σωστό το πλύσιμο με απορρυπαντικό (και απλό σαπούνι κάνει), αρκεί να γίνει αμέσως μετά τη χρήση. Προσοχή πρέπει να δοθεί στη βάση του πινέλου. Εκεί πάει και κάθεται το χρώμα και το κάνει άχρηστο το πινέλο μετά. Παρ' όλ΄αυτά αν το χρώμα στο πινέλο έχει ξεραθεί, δεν βγαίνει ούτε με νέφτι ουτε με white spirit. ΜΟΝΟ με ΑΣΕΤΟΝ. Καθαρό ασετόν απο χρωματοπωλείο. Βάζουμε λίγο σε ένα καπάκι και βουτάμε ελαφρώς μέσα το πινέλο. Μετά το πιέζουμε σε ένα κομμάτι χαρτί κουζίνας, βάζοντας περισσότερη δύναμη στη βάση του πινέλου. Ποτέ δεν τραβάμε τις τρίχες (εκτός αν είναι της κεφαλής μας) Μετά πάλι ξεπλένουμε με νερό.
ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΚΡΥΟ ΝΕΡΟ!!!
Olga είπε...
Καλησπέρα!!!
Συνηθίζω να δουλεύω με λάδια, αλλά σε μία απόπειρα να μάθω την τεχνική της αγιογραφίας μου περίσσεψαν τα χρώματα σκόνες! Θα εκτιμούσα πολύ αν μπορούσες να μου πεις πως μπορώ να χρησιμοποιήσω ( σε καμβά ή ξύλο) και αν μπορώ να τα "μετατρέψω" σε λάδι!
Ευχαριστώ για το χρόνο σου!!!
Χρήστος Ζάχος είπε...
Καλησπέρα Όλγα.
Για να φτιάξεις λαδομπογιές με χρώμα σε σκόνη χρειάζεσαι λινέλαιο - το οποίο μπορείς να προμηθευτείς, είτε από κατάστημα με είδη ζωγραφικής, είτε από κάποιο χρωματοπωλείο.
Βάζεις σε ένα πήλινο βαζάκι το χρώμα σου σε σκόνη και προσθέτεις λίγο λινέλαιο ανακατεύοντας με μια σπάτουλα ώσπου να φτάσεις στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Μπορείς να φτιάξεις λίγο για να το χρησιμοποιήσεις αμέσως, ή αν φτιάξεις περισσότερο, να το φυλάξεις σε κάποιο σωληνάριο ή βαζάκι που να κλείνει καλά.
Έψαξα και βρήκα και 2 βιντεάκια στο γιουτιούμπ, που μπορούν να σε βοηθήσουν


http://www.youtube.com/watch?v=qiGNCdCSL3U&feature=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=43X4D5_AXXM

Κάνε "αντιγραφή - επικόλληση" το κάθε λινκ στη μηχανή αναζήτησης.

Ελπίζω να βοήθησα.
Καλές δημιουργίες.

Αν χρειαστείς οτιδήποτε άλλο, μη διστάσεις. Και να μη γνωρίζω, όλο και κάποιος θα βρεθεί που να γνωρίζει και να θέλει να το μοιραστεί μαζί μας.
Olga είπε...
Μόλις σήμερα κατάφερα να δω την απάντηση!! Σε ευχαριστώ πολύ, να 'σαι καλά!!!
Iliki Stergiou είπε...
Καλησπέρα!!
Ξέρετε αν η τεχνική μίξης χρωμάτων για αγιογραφία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε καμβά; Ακόμη μπορώ αντί για λινέλαιο να χρησιμοποιήσω κάτι άλλο για να κάνω υγρή την σκόνη (νερό);;
Χρήστος Ζάχος είπε...
Η αυγοτέμπερα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε καμβά - δεν μας περιορίζει η επιφάνεια.
Όσον αφορά τα χρώματα σε σκόνες,
αν θες να φτιάξεις λάδια, χρησιμοποιείς λινέλαιο
αν θες να φτιάξεις ακρυλικά, χρησιμοποιείς ακρυλική βάση και νερό
αν θες να φτιάξεις αυγοτέμπερα, αυγό κ.ο.κ.
Απ' όσο ξέρω, στην αγιογραφία χρησιμοποιούν ακρυλικά χρώματα ή αυγοτέμπερα. Όχι πως δεν έχει χρησιμοποιηθεί και λάδι (βλέπε Θεοτοκόπουλο), αλλά φαντάζομαι πως θα διαφέρει η τεχνική γιατί το λάδι έχει ιδιαίτερη συμπεριφορά.
Διάλεξε τα υλικά που σου αρέσουν και μη φοβηθείς να κάνεις πειραματισμούς.
Κι αν χρειαστείς οτιδήποτε άλλο, εδώ είμαστε.
Iliki Stergiou είπε...
Ευχαριστώ πολύ!!!! Να σαι καλά!!!!

65 comments:

Anonymous said...

Ζωγράφισα με λάδι σε ξύλο που το έχω περάσει πριν από πολύ καιρό με βελατούρα, θα στεγνώσει? Εχω αμφιβολίες γιατί πρώτη φορά ζωγραφίζω σε ξύλο , ζωγραφιζα πάντα σε καμβά.

Χρήστος Ζάχος said...

Φυσικά και θα στεγνώσει. Τα πάντα στεγνώνουν, έστω κι αν αργούν.
Σε ξύλο μπορείς να ζωγραφίσεις μια χαρά με λάδια, αρκεί να το έχεις ξύσει πρώτα με γυαλόχαρτο και να το έχεις κάπως λειάνει...
Τα λάδια στεγνώνουν πιο γρήγορα στο ξύλο γιατί είναι πιο απορροφητικό από τον καμβά. Αρκεί να μην είναι ξύλο pdf και να μην το έχεις βάψει πριν με ακρυλικά. Το έχω κάνει και έχω υποφέρει...
Τέλος πάντων, μην έχεις καμία ανησυχία, ζωγράφισε σε ξύλο και όλα θα πάνε καλά. Απλά έχε στο νου σου πως τα λάδια στεγνώνουν πιο γρήγορα στο ξύλο απ' ότι σε καμβά.
Να είσαι καλά και καλές δημιουργίες.

Anonymous said...

Καλησπερα χρονια πολλα και Χριστος Ανεστη

παρακολουθουσα προσφατα εκπομπες του Bob Ross απο το διαδικτυο και ηταν αρκετο ωστε να θελω να ασχοληθω με τη ζωγραφικη.

ετσι λοιπον ψαχνοντας διαφορα στο διαδικτυο επεσα στο ιστολογιο αυτο και μου δημιουργηθηκε η εξης απορια: στην εκπομπη του ο Bob χρησιμοποιει "αοσμο διαλυτικο" . Τι ειναι αυτο? μιγμα λινελαιου με νεφτι ή κατι αλλο?

Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα ανώνυμε.
Ο Μπομπ Ρος, ήθελε να πουλήσει τα προϊόντα του κι έτσι διαφήμιζε διάφορα μη απαραίτητα υλικά για ζωγράφους. Και φυσικά είναι λινέλαιο με νέφτι τυποποιημένο που δε χρειάζεται να το φτιάξεις κι έχει τετραπλάσια τιμή. 4 - 6 ευρώ τα 100ml! Τερεβινθέλαιο και λινέλαιο μπορείς να βρεις και σε διάφορα χρωματοπωλεία, πέρα από μαγαζάκια με είδη ζωγραφικής και να το πληρώσεις 3 ευρώ το λίτρο και να το φτιάχνεις μόνος σου. Τις αναλογίες τις λέω παραπάνω.
Οι παλιοί ζωγράφοι φτιάχναν τα πάντα μόνοι τους. Οκ, λούστρο είναι λίγο δύσκολο να φτιάξεις και θέλεις ειδικό χώρο - μη το επιχειρήσεις στην κουζίνα, αλλά ούτως ή άλλως, στα λάδια λουστράρουμε ένα χρόνο μετά -αφού έχει οξειδωθεί το λάδι καλά (τα λάδια δεν στεγνώνουν, επιδρούν με το οξυγόνο και σταθεροποιούνται. Η σταθεροποίηση αυτή του λαδιού λέγεται οξείδωση).
Ένα καλό βιβλιαράκι που τα λέει όλα αυτά, είναι το "Η τεχνική του λαδιού" του Λευτέρη Κανακάκι. Ναι, με γιώτα. Θα σου λύσει πολλές απόρροιες. Αναζήτησέ το.
Αλλά, καλό είναι, όταν μιλάμε, έστω και ανώνυμα στα μπλογκς, να γράφουμε στο τέλος ένα μικρό όνομα.
ok dude?

izampel said...

Kalhspera, epeidh prwth fora epixeirisa na zwgrafisw me ladi se kamba kai mpentebomai gia na stegnosoyn oi pinakes moy, to loystro poy eipes einai ena spray poy prostatebei apo thn fthora kai ton hlio; kai ean katalaba kala mpainei mono wtan stegnosei h oksidothei h mpogia; S'eyxaristw gia tis plirofories kai to xrwno. Izampel.

Χρήστος Ζάχος said...

Δεν καταλαβαίνω που είναι το πρόβλημα. Γιατί να στεγνώσει;
(Διάβασε ξανά πιο προσεκτικά το άρθρο και ίσως να βγάλεις άκρη. Αν όχι, διάβασε και στα σχόλια. Ένας ωραίος και αλάνθαστος τρόπος να στεγνώνουν τα λάδια, είναι η υπομονή)

Anonymous said...

Πολυ ωραιο το αρθρο.
Και μια συμβουλη: τα χρωματα (λαδια)μπορουμε να τα βαλουμε στην καταψυξη μεχρι να τα ξαναχρησιμοποιησουμε, θα εχουν διατηρηθει αναλλιωτα και δεν παγωνουν!

Έλενα said...

Χαίρετε! Είναι η πρώτη μου φορά που ζωγραφίζω με λάδια και αφού έσπασα το βαζάκι με το λινέλαιο είπα να προσπαθήσω να αναμείζω τις μπογιές με ελαιόλαδο, θα πετύχει; Ευχαριστώ πολύ...

Ευχαριστούμε και για το άρθρο σου!

Χρήστος Ζάχος said...

To ελαιόλαδο δεν στεγνώσει, ούτε οξειδώνεται, οπότε, μάλλον το έργο σου δεν θα στεγνώσει ποτέ...

Έλενα said...

Ευχαριστώ πολύ! Θα δω πως θα το διορθώσω...

Χρήστος Ζάχος said...

όλως τυχαίως, ανακάλυψα το εξής:
Το λάδι που είχε στάξει στο ντουλάπι, λάδι, ελαιόλαδο, μετά από καιρό είχε σαν μια κολλώδες μάζα. Το καθάρισα και πέταξα κομμάτια λαδιού που έδειχνε πως έχει σταθεροποιηθεί. Λοιπόν, μήπως και το ελαιόλαδο στεγνώνει; Μάλλον. Άρα, χρησιμοποιούμε ό,τι υλικό θέλουμε και το αποτέλεσμα θα δείξει.
Τίποτα δεν είναι απόλυτο και ο πειραματισμός μας γεννά νέα μέτωπα.
Ας τα αντιμετωπίσουμε λοιπόν κι ας ανακαλύψουμε νέες δυνατότητες και όχι μόνο.
Τι άλλο να πω;

Portrait Painting By Johanna Spinks said...


thanks for listing my blog...I enjoyed seeing your work

Χρήστος Ζάχος said...

you 're doing a great work! That's why.
Thank you and cheers!

Anonymous said...

Καλησπερα και συγχαρητήρια για τα εργα σου!

Θα ηθελα μια βοηθεια… θελω να φτιαξω για πρωτη φορα ένα πινακα σε καμβα 70*100. Το θεμα είναι ότι μεχρι τωρα μπορω να σχεδιαζω αυτό που βλεπω μονο σε χαρτι Α4!
Σε καμβα δεν εχω προσπαθησει. Θα ήθελα να χρησιμοποιήσω ακρυλικά χρωματα. Επειδή όμως εχω μάθει πρώτα να σχεδιάζω και μετα να χρωματιζω, μπορω να κανω το ιδιο και στον καμβα?
Αν περασω πρωτα την βαση που θελω (πχ γαλαζιο) ειναι εφικτό αφου στεγνωσει η βαση, να σχεδιασω με μολύβι το σχεδιο που θελω? Και αν ναι, μπορω να σβήσω με γομα αν κατι κανω λαθος και δεν μου ταιριαζει ή θα καταστραφει και το χρωμα της βασης μου?
Θελω να αγορασω για αρχη 2 πινελα ένα μικρο και ένα μεσαιο. Δεν ξερω τι άλλο πρεπει να παρω. Και έναν καμβα 50*60 (λεω να ξεκινησω από έναν μικροτερο). Χρειαζεται να παρω κατι άλλο?
Τα ακρυλικα αραιώνονται σε νερο όπως κανουμε και με τις τεμπερες ?
Οποιαδηποτε βοήθειά σου θα ηταν χρήσιμη!



Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα φίλε ή φίλη ανώνυμε. (Μπορείς τουλάχιστον να βάλεις ένα ψευδώνυμο, απλά να ξέρω με ποιον μιλάω. Εσύ, ξέρεις σε ποιον μιλάς, έτσι δεν είναι;)
Τα έργα που φτιάχνεις στο χαρτί, μπορείς να τα μεταφέρεις στον καμβά με διάφορους τρόπους. Ο ένας είναι με μετρίσεις. Αν πχ, στο χαρτί έχεις ένα πρόσωπο που καταλαμβάνει χώρο 3Χ3, τότε, ανάλογα με το μέγεθος του καμβά, θα πρέπει να υπολογίσεις πόσο χώρο θα πιάσει. Ένας λίγο πιο εύκολος τρόπος είναι να κάνεις το ίδιο με τετραγωνάκια. Αν πχ, χωρίσεις το έργο σε 10 ίσα τετραγωνάκια, τότε κάνεις το ίδιο και στον καμβά σου και αντιγράφεις με μολύβι ή καλύτερα κάρβουνο (είναι πιο έντονο και σβήνει πιο εύκολα).
Τα ακρυλικά στεγνώνουν πολύ εύκολα και αραιώνονται με νερό. Μπορείς να ζωγραφίσεις και πάνω σε ήδη βαμμένο καμβά, εννοείται. Αρκεί να έχει στεγνώσει καλά. Μη φοβάσαι για λάθη, το χρώμα καλύπτει πάντα το μολύβι ή το κάρβουνο. Ζωγράφισε ελεύθερα σε πιο μικρούς καμβάδες και όταν γουστάρεις κάτι, το περνάς και σε μεγαλύτερο. Πινέλα, μην πάρεις μόνο 2. Πάρε 5-6 οικονομικά για αρχή να μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου. Πλατιά πινέλα μπορείς να πάρεις από χρωματοπωλείο - δεν είναι ανάγκη να είναι από κατάστημα με υλικά ζωγραφικής. Θα σου βγουν πολύ πιο οικονομικά.
Να θυμάσαι πως όλα τα πινέλα φθείρονται, είτε είναι καλά, είτε όχι. Οπότε, για αρχή, μην επιλέξεις ακριβά, δεν υπάρχει λόγος.
Να ξέρεις επίσης πως ο καλύτερος τρόπος να μάθεις κάτι, είναι να ξεκινήσεις να το κάνεις. Η θεωρία, όσο καλά κι αν τη μάθεις, μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανατραπεί στην πράξη. Οπότε, ζωγράφιζε και μη φοβάσαι τίποτα.

(Πάντως, παιδιά, να ξέρετε. Στο επόμενο ανώνυμο σχόλιο δεν θα απαντήσω.)

Anonymous said...

Aγαπητε Χρήστο, πάντα βάζω όνομα απλά το ξεχασα και δεν ηξερα καν αν το σχόλιο μου θα ερθει στον τοίχο σου - η πρωτη προσπαθεια ήταν δοκιμαστικη! Aυτο με τα τετραγωνακια μου φαινεται μεγαλος μπελας :)θα το κανω στην πορεια οταν δω τα σκουρα σιγουρ! σε ευχαριστω για τις συμβουλες σου σχετικα με τα πινελα - σήμερα θα παω να τα αγορασω, και καλα που ειπες να παρω πλατια, γιατι θα αγοραζα στρογγυλα! τελος παντων,οταν τελειωσω το εργο μου και αν θελεις θα στο στειλω! σε ευχαριστω πολυ και αν χρειαστω βοήθεια, απο Δευτερα θα στείλω εμαιλ!ελπιζω να μην σε ζαλιζω! καλο σαββατοκυριακο! Βικυ!

Χρήστος Ζάχος said...

Λοιπόν, εντάξει Βίκυ. Στείλε μου όποτε θες έργο σου ή ερωτήσεις σχετικά με τη ζωγραφική. Θα χαρώ να δω κάτι δικό σου.
Καλή συνέχεια και καλές εμπνεύσεις.

Anonymous said...

Συγχαρητήρια σεβαστέ Χρήστο για το αξιολάτρευτο blog σας και ΦΥΣΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ και ΑΞΙΟΛΑΤΡΕΥΤΑ ΕΡΓΑ ΣΑΣ. Ακούγομαι στο όνομα Ευαγγελία και θα ήθελα δίχως να σας κουράσω να μου αναλύσετε την διάφορα ανάμεσα στο ακρυλικό και λάδι όπως καταλάβατε βρίσκομαι στα αρχικά βήματα.
Ενδιαφέρομαι για προσωπογραφία (για πορτρέτα) και επιθυμώ το αποτέλεσμα να είναι υγείες και φυσικό (όπως τα πορτρέτα των επώνυμων ζωγράφων) θα με συμβουλεύατε να χρησιμοποιήσω λάδι σε καμβά η ακρυλικό σε καμβά; Είχα αγοράσει ακρυλικά χρώματα άλλα ομολογώ ότι δεν άγγιζε το αποτέλεσμα που επιθυμούσα.

Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας, ευελπιστώ να έγινα κατανοητή.
Να είστε καλά πολλά χαμόγελα.

Χρήστος Ζάχος said...

Γεια σου Ευαγγελία.
Το υλικό που θα επιλέξεις για να δουλέψεις, είναι καθαρά δική σου επιλογή. Η διαφορά λοιπόν στα χρώματα του λαδιού και τα ακρυλικά, είναι η βάση τους. Το χρώμα υπάρχει σε σκόνη από διάφορα πετρώματα, μέταλλα κλπ. Για να γίνουν ακρυλικά, χρησιμοποιούμε ακρυλική βάση (κάτι σαν κόλλα) και για να γίνουν λάδια, χρησιμοποιούμε λινέλαιο. Στο εμπόριο τα βρίσκουμε έτοιμα.
Τα ακρυλικά είναι υδατοδιαλυτά ενώ τα λάδια αραιώνονται με τερεβινθέλαιο (καθαρό νέφτι πεύκου). Επίσης, το λάδι αργεί πολύ να στεγνώσει, ενώ το ακρυλικό, στεγνώνει γρήγορα.
Για να φτιάξεις πορτρέτα, χρειάζεται να κάνεις πολύ εξάσκηση. Ξεκίνα αρχικά με κάτι πιο εύκολο, μάθε πώς αναμιγνύονται τα χρώματα, πώς αραιώνονται, πώς πώς να κάνεις φωτοσκιάσεις και ποια χρώματα χρησιμοποιούμε για την ανθρώπινη επιδερμίδα (σχεδόν όλα). Ανάλογα με τον ζωγράφο και την εποχή, χρησιμοποιούνται και διαφορετικές τεχνικές.
Αν σκοπεύεις να ασχοληθείς με το λάδι, τότε θα πάρεις τα βασικά (κόκκινο, κίτρινο μπλε) σε διάφορες αποχρώσεις, πολύ άσπρο, (είναι το χρώμα που χρησιμοποιούμε σχεδόν σε όλες τις αναμίξεις και φεύγει πολύ εύκολα) μαύρο προαιρετικά και γήινα (ωμές και ψημένες ώχρες, σιέννες, όμπρες).

Είναι πάρα πολλά αυτά που πρέπει να σου πω και δεν γίνεται σε ένα σχόλιο. Μπορείς να πάρεις και κάποια βιβλία που θα σε βοηθήσουν. Το "πώς να ζωγραφίσετε με ελαιοχρώματα" του Χοσέ Παραμόν, είναι καλό. Καλό είναι και "η τεχνική του λαδιού" του Λευτέρη Κανακάκι. Επίσης, υπάρχουν και διάφορα βίντεο στο youtube που δείχνουν τεχνικές και τρόπους να ζωγραφίσεις.
Διάλεξε τα υλικά σου λοιπόν, πάρε μικρούς καμβάδες για αρχή και ξεκίνα να ζωγραφίζεις.
Καλή συνέχεια και καλές εμπνεύσεις!

Vicky papadopoulou said...

Καλησπερα!
Μετα απο σχεδον 1 μηνα, καταφερα να βρω χρονο να σχεδιασω τη vespa που ηθελα στον καμβα.
Το προβλημα ηταν οτι επρεπε να σβηνω και να σχεδιαζω, και η γομα μου αφηνε πολλες μουντζούρες στον καμβα - ενω ηταν πεντακαθαρη - με αποτελεσμα να φοβαμαι να σβησω! Υπαρχει καποια γομα καταλληλη για καμβα?
Η επομενη ερωτησή μου εχει σχεση με το βερνικι. Λογικα μπορω να βαλω το βερνικι μετα απο 1-2 μερες που θα εχει στεγνωσει ο πινακας ή πρεπει να γινει αυτο την ιδια μερα αφου στεγνωσει ? (με ακρυλικα θα ζωγραφισω)
Η αληθεια ειναι οτι απογοητευτικα λιγο απο την πρωτη μου προσπαθεια γιατι η βεσπα μου βγηκε πολυ μικρη στον καμβα 40*50 και πρεπει να βρω ενα σχεδιο τωρα να προσθεσω για να μην εχει ο καμβας τοσο κενο αριστερα και δεξια! Πρωτη προσπαθεια ηταν... να δουμε πως θα παει και με τον χρωματισμο!
Ευχαριστω πολυ Βικυ!

Χρήστος Ζάχος said...

Για να σχεδιάζεις σε καμβά, μη χρησιμοποιείς μολύβι και γόμα μολυβιού, αλλά κάρβουνο και γόμα κάρβουνου. Το κάρβουνο είναι πιο έντονο και σβήνει πολύ εύκολα, χωρίς να αφήνει σημάδια.
Όσο για τις σωστές διαστάσεις, χρησιμοποίησε κάναβο. Δες εδώ: http://pnoestexnis.blogspot.gr/2013/11/blog-post_25.html#.Uwt18vl_uBU

Άλλος ένας τρόπος είναι να το σχεδιάσεις σε χαρτί, να το μεγενθύνεις σε φωτοτυπικό μηχάνημα στις διαστάσεις που θέλεις και αφού απλώσεις στην πίσω μεριά του χαρτιού καρβουνόσκονη αγιογραφίας, το τοποθετείς πάνω στον καμβά και το πατάς από πάνω με ένα σκληρό μολύβι.
Τα ακρυλικά, μπορείς να τα λουστράρεις την επόμενη κιόλας μέρα, αλλά πρόσεξε να έχεις αραιώσει το λούστρο σου για να μη γυαλίζει σαν καθρέπτης το έργο.
Όσο για τα σημάδια που έχει αφήσει το μολύβι, πιστεύω θα χαθούν όταν βάλεις από πάνω χρώμα.
Καλή συνέχεια λοιπόν και καλές δημιουργίες!

Vicky papadopoulou said...

πραγματικα πολυ χρησιμες οι συμβουλες και για το καρβουνο και ολα οσα μου ειπες! Μακάρι να σε ειχα ρωτήσει νωρίτερα! την καρβουνοσκονη αγιογραφιας απο που ομως θα την αγορασω ? δεν νομιζω να μπορεις να την βρεις σε γνωστα βιβλιοπωλεια - κοιταξα λιγο σε καποια sites και δεν την ειδα - ! Επισης, το βερνικι που λεω να παρω, απο γνωστο βιβλιοπωλειο, θα ειναι ματ και απο οτι διαβασα δεν θελει αραιωση! ειναι ετοιμο να το απλωσεις απο πανω με το πινελο και τελος! καλα το εχω καταλαβει ή θα εχω κανενα απροοπτο πριν φτασω στην πηγή για νερο?

Χρήστος Ζάχος said...

Καλύτερα τα υλικά σου να τα αγοράζεις από καταστήματα με υλικά ζωγραφικής, εκεί μπορείς να ρωτήσεις και διάφορες συμβουλές. Εκεί θα βρεις και καρβουνόσκονη.
Αν το πήρες το λούστρο, δοκίμασέ το πρώτα κάπου αλλού, να δεις τη συμπεριφορά του και μετά στον πίνακα. Απ' όσο ξέρω, πάντα αραιώνουμε το λούστρο. Εξαρτάται βέβαια από το είδος και τη σύστασή του.
Αν έχεις άλλες απορίες, καλύτερα να μου τις στείλεις στο μέιλ,
μην απασχολούμε το μπλογκ με τόσα σχόλια...

ForReal said...

Καλησπέρα, είδα ένα βιντεο με την Jadis http://www.youtube.com/watch?v=opmfegrww7s η οποία παρατήρησα οτι πριν ξεκινήσει να γράφει έχει περάσει κάτι στον πίνακα που του δίνει μια σαγρέ υφή,αυτό μπορείτε να μου πείτε τί είναι? Μήπως είναι κάποια πάστα ή κόλλα? Δεν γνωρίζω.Καθώς θα ήθελα ,αν γνωρίζετε,να μου πείτε τι χρησιμοποιεί λάδι ή ακρυλικό? Εγώ έχω σχεδιάσει μόνο με ακρυλικό και δεν είχα καλή εντύπωση,βέβαια είμαι και άπειρη,ίσως να μην κάνω εγώ κάτι καλά,αλλά το αποτέλεσμα δεν είναι με γυαλιστερό και έντονο χρώμα και γενικώς όταν ζωγραφίζω το χρώμα δεν είναι πολύ ''γεμάτο'' όπως στο βιντεο που σας έστειλα,στην οποία καλλιτέχνη τα χρώματα είναι με πλούσια υφή και δεν ξεφτίσουν στο τέλος και να θέλουν επανάληψη...Θα σας είμαι ευγνώμων αν γνωρίζετε να μου μεταλαμπαδεύσετε κάποιες υποτυπώδεις γνώσεις ..Ευχαριστώ!

Χρήστος Ζάχος said...

Χρησιμοποιεί πλαστικά του εμπορίου. Απλά. Σε μεγάλες ποσότητες. Ούτε πάστα διαμόρφωσης, ούτε οτιδήποτε άλλο. Βάζει πολύ χρώμα με ένταση, χωρίς να φοβάται για το αποτέλεσμα. Ίσως αυτός αναζητάς...

ForReal said...

Συγνώμη,είπα ''γράφει'' , αντί να ''ζωγραφίσει''. Ωραία, και αυτό που χρησιμοποιεί πριν ζωγραφίσει τί είναι? Που αν παρατηρήσεις τον πίνακα έχει ήδη μια σαγρέ υφή,όπου εκείνη χρωματίζει και φαίνοντε διάφορα σχέδια..

Χρήστος Ζάχος said...

Πάστα διαμόρφωσης με σπάτουλα. Μπορείς να τη βρεις στα καταστήματα με είδη ζωγραφικής.

ForReal said...

Σ'ευχαριστώ πολύ , να'σαι καλά !!!

ελενη said...

γεια σας!με λενε ελενη κ ζωγραφιζω με λαδι.το προβλημα μου ειναι οτι οι πινακες στεγνωνουν πολυ ευκολα.σε μια ή δυο μερες ειναι ηδη στεγνοι...κ θαμποι σχεδον παντου..στο παρελθον ειχα το αντιθετο προβλημα..όμως ήταν καλυτερα γιατι τα χρωματα ήταν φωτεινα...χρησιμοποιω linseed oil kai turpentine...δεν ξερω αν φταιει το τελευταιο ή αν φταινε οι μιξεις των χρωμάτων...αυτο που με ενοχλει ειναι οτι την αλλη μερα πρεπει να βαλω λαδι για να ζωγραφίσω...κ στο χρωμα κ στον πίνακα!ακομα κ αν κανω λαθος στις μιξεις ειναι δυνατον να στεγνωνει τόσο γρήγορα ειτε βαλω πολυ ειτε λιγο χρωμα?ευχαριστω

Χρήστος Ζάχος said...

Γεια σου Ελένη. Το πιο πιθανό είναι να φταίει η ποιότητα των χρωμάτων που χρησιμοποιείς. Τα Daler Rowney - Georgian και τα Van Gogh που χρησιμοποιώ, δεν μου έχουν κάνει ποτέ τέτοιο πρόβλημα. Επίσης, μπορεί να φταίει που χρησιμοποιείς πολύ λάδι - όπως κατάλαβα. Το λάδι το χρησιμοποιούμε αναμειγμένο με το τερεβινθέλαιο και ρίχνουμε 1-2 σταγόνες στο χρώμα που ετοιμάζουμε. Τα λαδοχρώματα σε πάστες, αργούν πολύ να στεγνώσουν, δεν καταλαβαίνω πώς γίνεται να σου στεγνώνουν γρήγορα. Τι χρώματα χρησιμοποιείς;

ελενη said...

γειά σας κ ευχαριστώ που μου απαντήσατε τόσο γρήγορα.όντως τα χρώματα που χρησιμοποιούσα παλιότερα ήταν Van Gogh k Bob Ross.τώρα χρησιμοποιω διάφορες μάρκες,καλύτερα να μην τις αναφέρω δημόσια...!άλλες φτηνές κ άλλες πιο ακριβές.δεν ξερω αν αυτές υπάρχουν στην ελλαδα...(μένω εξωτερικό κ γιαυτό το λόγο ήθελα να δοκιμάςω κ κάτι άλλο)ίσως όχι γιατί δεν τις είχα δεί κιόλας..πάντως νιώθω ανακούφηση που τελικά είναι αυτή η πιθανή απάντηση.κ να σας πω την αλήθεια δεν το είχα σκεφτεί.έχω αρκετούς πίνακες με αυτό το προβλημα κ πραγματικά τους λυπάμαι γιατί έχω δουλεψει αρκετες ωρες κ το αποτελεσμα ειναι να μοιάζουν με νερομπογια.Το λατρευω το λάδι αλλα...με παιδεύει...!ελένη

Δημητρα said...

Καλημερα. Ακρως ενημερωτικο το μπλογκ σου συγχαρητηρια! Θα ηθελα ομως την προσωπικη σου τοποθετηση στο δικο μου θεμα. Αρχικα ειχα μια ξυλινη επιφανεια την οποια την περασα με λαδομπογια. Μετα πηρα λαδια τησ Van Gogh και ζωγραφισα απο επανω. Τα.χρησιμοποιησα χωρις νεφτι. Σκετο το λαδι. Ποτε να ελπιζω να στεγνωσει;

Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα Δήμητρα.
Όταν λες πως πέρας το ξύλο με λαδομπογιά, τι εννοείς; Λαδομπογιά του εμπορίου (για τοίχους και μεταλλικές επιφάνειες) ή λαδοχρώματα ζωγραφικής;
Όταν χρησιμοποιείς λάδια σε ξύλο, καλό θα είναι να λειαίνεις την επιφάνεια με κάποιο γυαλόχαρτο και μετά να χρησιμοποιείς τα λάδια ζωγραφικής ατόφια. Το ξύλο έχει μεγάλη απορροφητικότητα και τα λάδια στεγνώνουν σχετικά γρήγορα.
Αν χρησιμοποίησες λαδοχρώματα ζωγραφικής, ανάλογα με το πόσο πυχτή είναι η μπογιά και οι στρώσεις που έχεις βάλει, θα εξαρτηθεί και ο χρόνος στεγνώματος του έργου. Πιστεύω πως δεν θα πάρει πάνω από μια βδομάδα τώρα που είναι καλοκαίρι. Αλλά, όλα είναι σχετικά.
Λογικά, μέχρι να σου απαντήσω, θα έχει στεγνώσει και το έργο. Καλό είναι μετά από ένα 6μηνο, να το περάσεις με λούστρο για λάδια, (ματ ή γυαλιστερό, ό,τι σου αρέσει). Αλλά κι έτσι να το αφήσεις, δεν θα έχει πρόβλημα.
Κρέμασέ το και περίμενε να δράσει με το χρόνο.
Αυτά.
Ελπίζω να βοήθησα.

lina tzortzopoulou said...

γεια σας κυριε χρηστο . θα ηθελα να κανω μια ερωτηση . η παστα διαμορφωσης οταν την απλωσουμε στον καμβα ποσο κανει να στεγνωσει και οταν στεγνωσει μπορω να ζωγραφισω μετα με λαδι?η παστα αλλιωνει την υφη και την ζωντανια των χρωματων? ευχαριστω για την προσοχη σας ! Λινα

Χρήστος Ζάχος said...

Γεια σου Λίνα.
Η πάστα διαμόρφωσης είναι γι εφέ ή για να δίνει όγκο σε σημεία που δεν θέλουμε να σπαταλήσουμε πολύ χρώμα. Έχει ακρυλική βάση, οπότε στεγνώνει σχετικά γρήγορα - εξαρτάται πάντα από την ποσότητα που θα χρησιμοποιήσεις.
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις μια χαρά τα λάδια από πάνω, αφού πρώτα στεγνώσει καλά.
Καλή συνέχεια και καλές δημιουργίες.

ελενη said...

γεια σας ειμαι η ελενη που εγραψα παραπανω οτι εχω προβλημα με τα λαδια γιατι στεγνωνουν γρηγορα.λοιπον ηταν δικο μου το λαθος ομως γραφω το μηνυμα για αλλο λογο.ειπα να βγαλω απο την ζωγραφικη κ τα πνευμονια μου το νεφτι κ ολα τα διαλυτικα(δεν αντεχω τη μυρωδια)κ με λιγο ψαξιμο βρηκα το walnut oil..δεν ξερω αν εχει αναφερθει ξανα.νομιζω οχι.λοιπον αυτο το λαδι δεν εχει τοξικα κ βοηθαει στο να στεγνωνει αργα ο πινακας.τουλαχιστον αυτο που πηρα εγω.το ιδιο κ οι λαδομπογιες της ιδιας εταιριας.m graham & co ειναι το ονομα.το ελαβα πριν λιγες ωρες κ ακομα δεν ξερω σιγουρα.ομως απο τα σχολια που διαβασα πιστευω οτι δε θα το αλλαξω!

alex krezia said...

Πραγματικά με έσωσαν τα σχόλια!Έχω 1 μηνα που παλεύω να τελειώσω ένα πίνακα..τόσο καιρό χρησιμοποιώ white spirit κ με πιάνει το κεφάλι μου,την ακούω κανονικά!Κ περίμενα να φτιαξει ο καιρός να χω ανοιχτο το σπίτι να μπορω να ζωγραφίσω..Είσαι θεός!Ευχαριστώ Άντα!

Χρήστος Ζάχος said...

Λοιπόν, χαίρομαι που σε βοήθησαν οι παραπάνω πληροφορίες.
Άντε και καλές εμπνεύσεις Άντα!

pps888 said...

Καλησπέρα.
Επειδή είμαι πολύ αρχάριος και έχω μπερδευτεί με τις πληροφορίες που έχω μαζέψει, θα μπορούσες ίσως να με βοηθήσεις σε κάποια πράγματα;
1)Τι βάζουμε στον καμβά μας πριν αρχίζουμε να ζωγραφίζουμε; Αλλού έχω διαβάσει ότι βάζουν white oil liquid και αλλού μίγμα νέφτι με λινέλαιο.
2)Γιατί ανακατεύονται τα χρώματα πάνω στον καμβά χωρίς να το θέλω; έχει να κάνει με το τι θα βάλω στην αρχή(αυτά που προανέφερα στην πρώτη ερώτηση) ή έχει να κάνει με το πόσο αραιωμένα είναι τα χρώματα; τα πρώτα επιπεδα (π.χ. γαλάζιο φόντο ουρανού) πρέπει να είναι πιο λεπτό (πιο αραιωμένο το χρώμα) ή πιο χοντρό;
Σε ευχαριστώ, Σπύρος

Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα Σπύρο.
Δεν είναι απαραίτητο να βάλουμε κάτι στον καμβά πριν ξεκινήσουμε να ζωγραφίζουμε. Το καλύτερο είναι, αφού έχεις τελειώσει με το σχέδιό σου, να βάζεις 1-2 σταγόνες λινέλαιο με νέφτι στο χρώμα που θέλουμε να ζωγραφίσουμε. Αυτό το κάνουμε για να γλιστράει καλύτερα το πινέλο στον καμβά.
Τα χρώματα, και ιδιαίτερα τα λάδια, αναμειγνύονται πάντα πάνω στον καμβά. Δεν είναι δυνατό να το αποφύγεις, μαθαίνεις τις αποχρώσεις και τις μίξεις μεταξύ τους και δουλεύεις με αυτόν τον τρόπο. Καλό επίσης είναι, όταν χρησιμοποιούμε κάποιο χρώμα ως φόντο, να αφήνουμε μια μέρα να στενώσει λίγο, πριν δουλέψουμε από πάνω νέα χρώματα.
Ζωγραφίζοντας και κάνοντας τους πειραματισμούς σου, θα μάθεις πώς δουλεύουν τα λάδια. Αν το βαριέσαι αυτό, πάρε ακρυλικά.

pps888 said...

Ευχαριστώ για την γρήγορη απάντηση. Τότε πως κάποιοι σαν τον Bob Ross καταφέρνουν να μην τους μπερδεύονται τα χρώματα στον καμβά; Αυτή η τεχνική λέγεται wet to wet ή κάνω λάθος; Τους βλέπω σε βίντεο που ζωγραφίζουν πάνω σε χρώμα που είναι νωπό χωρίς να γίνεται χαμός όπως συμβαίνει όταν το κάνω εγώ!
Σπύρος

Χρήστος Ζάχος said...

Γίνεται. Δεν μπορώ όμως να σου κάνω μάθημα από τα σχόλια.
Ίσως να πας να πάρεις κάποια μαθήματα, θα σε βοηθήσουν.

knut said...

Καλησπέρα

Για πρώτη φορά χρησιμοποίησα λάδια για ενα δοκιμαστικό πορτραίτο προσπαθώντας να κατανοήσω τον τρόπο παρασκευής των αποχρώσεων, την εφαρμογή τους καθώς και τη συμπεριφορά τους πάνω στον καμβά. Και οι απορίες είναι μπόλικες... Παρεπιπτόντως, διάβασα το κείμενο και τα σχόλια, απλά θέλω να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα.
Αρχικά, ήθελα να αναφέρω ότι αγόρασα τα λάδια (Van Gogh) που είναι έτοιμα και δεν χρειάζονται αραίωση με διαλυτικό (όπως τουλάχιστον μου είπαν στο μαγαζί)για τη χρήση τους, σωστά? Σε αυτή την περίπτωση, χρησιμοποιείται διαλυτικό στο χρώμα που είναι στην παλέτα για να αραιώσει αν το επιθυμώ ή απλά το βάζω κατευθείαν στον καμβα? Διαλυτικό χρησιμοποιώ μόνο με το πινέλο για γλιστράει στον καμβά και στο τέλος για τον καθαρισμό? Θα πρέπει να γνωρίζω κάτι παραπάνω για την ανάμιξη των χρωμάτων πάνω στην παλέτα?
Απότι έχω καταλάβει, όλη η δουλειά με το χρώμα γίνεται πάνω στον καμβά, με τη μόνη προεργασία να αφορά την παρασκευή των αποχρώσεων που και αυτή μπορεί να γίνει κατα τη διάρκεια, σωστά? Και όταν ολοκληρωθεί ο πίνακας απλά περιμένω να στεγνώσει και... τέλος (πέρα από το βερνίκομα)?
Εφόσον χρησιμοποιώ αυτά τα ετοιμα λάδια σε έτοιμους καμβάδες (δεν βάζω επιπλέον αστάρι), μπορώ να εφαρμόζω πιο παχιές στρώσεις ελπίζοντας να στεγνώσει κάποτε? Ή πρέπει να βάζω επιπλέον στρώση αστάρι πριν?
Τέλος, από περιέργια, υπάρχει περίπτωση να παρουσιαστούν έργα που δεν έχουν στεγνώσει εξολοκλήτου? Συνέβαινε με τους παλιούς? Επίσης, διαβάζω συχνά ότι οι σύγχρονοι (Cezanne, Modigliani, Gaugin κλπ) έκαναν σπουδές για έναν πίνακα πάνω σε χαρτόνια. Ενδείκνεινται για προσχέδια με λάδια?

Αυτά μέχρι στιγμής.
Ευχαριστώ εκ των προτέρων

Δημήτρης

Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα Δημήτρη.
Τα Van Gogh είναι καλά λάδια.
Τα λάδια μπορούν να αραιωθούν, αν χρειαστεί, με λινέλαιο και τερεβινθέλαιο (νέφτι πεύκου).
Το αστάρι κάνει για του μπογιατζήδες, όχι για ζωγράφους.
Για να μην επαναλαμβάνω τα ίδια, πέρα από το κείμενο και σε κάθε σχόλιο, διάβασε προσεκτικά όλα τα παραπάνω.
Ζωγράφιζε και τα χρώματα θα σε διδάξουν.
Καλές εμπνεύσεις!

jimi roller said...

Θα ήθελα να σας ρωτησω το εξης:εχω ενα αυγο στρουθοκαμηλου που θελω να ζωγραφισω..ειναι πρωτογνωρη επιφανεια για μενα!ποια χρωματα να χρησιμοποιησω?εχω δουλεψει μονο με λαδομπογιες!τι θα συμβουλευεατε να κανω?

Χρήστος Ζάχος said...

Φίλε jimi roller, δεν έχω ιδέα.
Νομίζω όμως πως τα λάδια μπορούν να κάνουν δουλειά. Δοκίμασέ το και ενημέρωσέ μας για τα αποτελέσματα.
Καλή επιτυχία.

αντωνης said...

καλησπέρα και συγχαρητήρια για το υπέροχο blog! το ονομα μου είναι Αντώνης και εχω την εξης απορια....
θελω να πετυχω σε καμβα ένα πολυ ρεαλιστικο, σκοτεινο και θερμο αποτέλεσμα..... (δεν είμαι πολυ εξικιωμένως με τα πινελα, τα χρωματα και ότι εχει σχεση με αυτά ! μεχρι τωρα ζωγραφιζα μονο με μολυβια b2! θα ειχατε ευχαρηστηση να μου πειτε τι είδους υλικα και τροπους ζωγραφικης θα μπορουσα να χρησιμοποιησω ώστε να πετυχω αυτό το αποτέλεσμα? οποιαδήποτε παραπανω πληροφορια θα μπορούσατε να μου δωσετε θα την εκτιμουσα ιδιαιτερα! ευχαριστω πολυ για τον χρονο σας...........

Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα Αντώνη.
Προφανώς, τώρα ξεκινάς να ζωγραφίζεις και πολύ καλά κάνεις.
Τη χρήση των υλικών, πινέλα, σπάτουλες, λάδια, ακρυλικά, καμβάδες, θα τα ανακαλύψεις δουλεύοντάς τα.
Δεν έχω να σου κάτι άλλο. Απλά προσπάθησε να μην εγκλωβιστείς στο ρεαλισμό που θέλεις να πετύχεις και χάσεις την ουσία της ζωγραφικής.
Η Ζωγραφική είναι έκφραση. Πειραματίσου.

Hüseyin Sali said...

Αγαπητέ Χρήστο, μπράβο σου που μοιράζεσαι τις εμπειρίες και γνώσεις σου και μάς δίνεις το ερέθισμα να ασχοληθούμε με την ζωγραφική και όχι μόνο. Λέγομαι Χουσεϊν και είμαι από την Κομοτηνή. Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: μπορούμε να κάνουμε από μόνοι μας liquid white στο σπίτι για ζωγραφική wet on wet του BOB Ross; Ευχαριστώ και καλη δύναμη!

Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα Χουσεΐν.
Ο Bob Ross, δεν είναι καλό παράδειγμα.
Δεν χρειάζεσαι liquid white για την τεχνική wet on wet. Χρησιμοποιείς τα χρώματα χωρίς να περιμένεις να στεγνώσουν, το ένα πάνω από το άλλο. Αυτό το υλικό που βάζει, είναι για να γλιστράει καλύτερα το χρώμα στον καμβά. Μπορείς να έχεις ένα μείγμα με τρία μέρη καθαρό νέφτι (τερεβινθέλαιο) και ένα μέρος ωμό λινέλαιο, να βάζεις μικρή ποσότητα σε ένα καπάκι, και να βουτάς εκεί το πινέλο σου πριν το βουτήξεις στο χρώμα. Αυτό το κάνεις για να δουλεύεται ευκολότερα το λάδι. Δεν υπάρχει άλλος λόγος.
Να είσαι καλά λοιπόν και καλή επιτυχία στις ζωγραφικές σου περιπέτειες!

αντζυ χαραλαμπου said...

καλησπερα,συγχαρητηρια για τη δουλεια σας ειτε οσο αφορα το μπλοκ ειτε τα εργα σας...ξεκινησα να ζωγραφιζω πριν καιρο με λαδι.Λατρευω την υφη των χρωματων την φωτεινοτητα το γεγονος οτι μπορεις να επεμβεις ακομα μετα και απο πολυ καιρο στο εργο και να το διορθωσεις...ομως απο τοτε που άρχισα εχω βηχα και τελικα διαγνωσθηκε οτι με ενοχλει το λαδι η μυρωδια του...δοκιμασα καποιο αοσμο αλλα ηταν πιο πολυ σαν νεφτι και στεγνωνε γρηγορα το χρωμα μπορω αντι για λαδι λινελαιο καποιο αλλο?

Χρήστος Ζάχος said...

Καλημέρα Άτζυ.
Δεν γνωρίζω πραγματικά.
Ίσως μια ιατρική μάσκα να βοηθούσε.
Αυτό που σε πειράζει, δεν είναι τόσο το λινέλαιο, αλλά οι χρωστικές κάθε χρώματος σε συνδυασμό με το νέφτι.
Ίσως τα ακρυλικά να είναι μια λύση στην περίπτωσή σου.


αντζυ χαραλαμπου said...

Σας ευχαριστω τα ακτυλικα στεγνωνουν πολυ γρηγορα και δεν μου αρεσουν...δεν πειραζει θα κανω ομοιοπαθητικη!!..σας ευχαριστω

Νικόλαος Δάνος said...

Καλησπέρα,
έχω ένα πίνακα που ο καμβάς είναι κολλημένος σε χαρτόνι. Μήπως γνωρίζετε κάποιο τρόπο να τον ξεκολλήσω χωρίς να καταστρέψω το έργο?

Ευχαριστώ πολύ

Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα Νικόλα.
Όχι, δεν γνωρίζω κάποιον τρόπο, αλλά γιατί να ξεκολλήσεις τον καμβά; Τι θέλεις να κάνεις;

Λίνα Κόμη said...

Καλησπέρα,συγχαρητήρια για τη δουλειά σας.Θα ήθελα να ρωτήσω αν είναι απαραίτητο να βερνικώνουμε τα έργα μας είτε έχουμε χρησιμοποιήσει ελαιοχρώματα είτε ακρυλικά.Ευχαριστώ πολύ.

Χρήστος Ζάχος said...

Καλησπέρα Λίνα.
Όχι, δεν είναι απαραίτητο να βερνικώνουμε τα έργα.
Μόνο μετά από χρόνια για να μη χάσουν την ένταση των χρωμάτων και για να τα προστατέψουμε από τον ήλιο και τη σκόνη.

Mata Kollia said...

Καλησπέρα σας το όνομα μου είναι Μάτα.Ζωγραφίζω χρόνια με λάδι. Έχω μια παραγγελία για ένα πίνακα 2Χ3 προφανώς χρειάζομαι γκουβάδες μπογιά που είναι ακριβή.Θα μπορούσατε παρακαλώ να με συμβουλέψετε για το τι μπορώ να κάνω ούτως ώστε να μου στοιχίσει φτηνότερα? Θα μπορούσα ίσως να φτιάξω λάδια με τερεβινθέλαιο λινέλαιο και σκόνες? Η ιδέα να περάσω ίσως τα φόντα με κοινή λαδομπογιά με κάνει να νιώθω μπογιατζής σε λίγο θα με φωνάξουν για καμιά πόρτα Ευχαριστω εκ των προτέρων Μάτα

gogo v said...

καλησπέρα! ανακάλυψα τυχαία το μπλογκ ψάχνοντας για απαντήσεις στη χρήση λαδιών και ακρυλικών, γιατί είμαι αυτοδίδακτη, και ενθουσιάστηκα με τις πληροφορίες που δίνετε. Το ερώτημά μου είναι το εξής: έχω έναν καμβά που είχα φτιάξει 8 χρόνια πριν με λάδια, και τον έχω βερνικώσει επίσης. Τον τελευταίο καιρό ασχολούμαι με ακρυλικά, και μια και ο συγκεκριμένος πίνακας ποτέ δε μου άρεσε, λέω να τον ξαναχρησιμοποιήσω για ακρυλικά...μια σκέψη είναι να τον τρίψω με γυαλόχαρτο και να περάσω γκέσο, θα είναι ικανοποιητικό υπόστρωμα ή θα "ξερνά" από μέσα το λάδι; θα με βοηθούσε πολύ η άποψή σας, δεν έχω βρει απάντηση πουθενά στο διαδίκτυο. Να το τολμήσω ή να την ξεχάσω γενικά τη σκέψη; με εκτίμηση, Γεωργία

Χρήστος Αντισθένης Ζάχος said...

Καλησπέρα Γωγώ Β.
Πάρε καινούριο καμβά, δεν είναι δα και τόσο ακριβοί.
Επίσης, πάνω από τα ακρυλικά, αφού έχουν στεγνώσει καλά, μπορούμε να επέμβουμε με λάδια.
Πάνω από τα λάδια, με τίποτα. Θα καταστραφεί ό,τι κι αν κάνουμε.
Οπότε, κράτα τον παλιό σου λαδοπίνακα και δούλεψε σε νέο με ακρυλικά.

gogo v said...

Ευχαριστώ για την άμεση απάντηση. Σε πνεύμα ανακύκλωσης και πειραματισμού το σκέφτηκα, κι επειδή οι διαστάσεις του είναι μεγάλες και από καλό πανί... αλλά ναι, έχουν λογική αυτά που μου γράφετε. Οπότε, θα τον αφήσω να συνεχίσει να υπάρχει κάπου στο υπόγειο. Αν κάποια στιγμή φτιάξω πάνω του κάτι με ελαιόχρωμα πάλι, χρειάζεται κάποια ειδική προετοιμασία; τα χρώματά του είναι ήδη έντονα και σκούρα.

Χρήστος Αντισθένης Ζάχος said...

Με λάδια στα λάδια, μπορείς να επέμβεις άφοβα.
Καλές δημιουργίες!

despina said...

ΓΕΙΑ ΣΟΥ!ΒΡΗΚΑ ΤΗΝ ΣΕΛΙΔΑ ΕΝΩ ΕΨΑΧΝΑ ΚΑΤΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ!ΕΧΩ ΕΝΑΝ ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΟ ΚΑΜΒΑ ΜΕ ΛΑΔΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΚΑΙΡΟ..ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΑ ΟΤΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΣΗΜΕΙΑ ΓΥΑΛΙΖΕΙ ΠΟΛΥ ΕΝΩ ΣΕ ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΟΣ.ΑΝ ΤΟΝ ΠΕΡΑΣΩ ΜΕ ΒΕΡΝΙΚΙ ΛΕΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ?ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ

ΓΚΡΟΥΣΗ ΜΙΝΑ said...

ΚΑΛΗΜΕΡΑ, ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΤΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΣΑΣ. ΑΣΧΟΛΟΥΜΑΙ ΜΕ ΑΚΡΥΛΙΚΑ. ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΥΠΟς ΑΚΡΥΛΙΚΟΥ Ή ΚΑΠΟΙΟς ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΣΤΕΓΝΩΝΟΥΝ ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΑΡΓΑ? ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ














Χρήστος Αντισθένης Ζάχος said...

Δέσποινα, τα λάδια έχουν αυτή την τάση, αλλού να γυαλίζουν και αλλού όχι. Οφείλεται στο πόσο λινέλαιο ή νέφτι έχεις χρησιμοποιήσει. Όσο για το λούστρο, ίσως να ισορροπήσει τη γυαλάδα, δεν ξέρω.

Γκρούση Μίνα, στα ακρυλικά, υπάρχουν διάφορα mediums που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να καθυστερήσεις το στέγνωμα, αλλά μη φανταστείς μεγάλη διαφορά. Γιατί δεν χρησιμοποιείς λάδια;

Υ.Γ. Παιδιά, για επόμενες απορίες, ρωτήστε στο κατάστημα που προμηθεύεστε τα χρώματα ή διαβάστε το άρθρο και τα 500 σχόλια που ακολουθούν.
ΔΕΝ ΘΑ ΑΠΑΝΤΗΣΩ ΞΑΝΑ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ.
Διαβάστε, πειραματιστείτε, βρείτε, ανακαλύψτε.